Základy Minibridž Dejiny Pravidlá |
ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ BRIDŽUPočet hráčov Druh kariet : Poradie hodnôt: Sled farieb : Cieľ hry : Rozdávanie : Priebeh hry :
Pravidlo hry : Dražba (licitácia) : Tak sa ponuky zvyšujú až na 7 trefy - 7 kár - 7 srdci - 7 pík - 7 bez tromfov. Dve piky predstavujú vyššiu ponuku, ako jeden bez tromfov atď. Súperi môžu dať na ponúknutý záväzok kontru. Po nej však dražba pokračuje, ak ponúkne ďalší hráč iný, ale vyšší záväzok. "Kontra" sa hlási vtedy, ak sa protivník domnieva, že hrajúca strana triky, ku ktorým sa zaviazala, nezíska. Kontrovaná hra sa hodnotí dvojnásobne vysoko. Ak je kontrovaný hráč presvedčený, že ohlásený počet trikov uhrá, môže ponúknuť "rekontra". Tým sa však hodnota hry znovu zvyšuje. Rekontra sa hodnotí dvakrát viac než kontra. V zásade teda platí : po kontrovaní niektorej ponuky musia traja ostatní hráči po sebe zaujať stanovisko. Buď odpovedajú "rekontra", alebo sa vzdajú ďalšej dražby a hlásia "pas", poprípade naopak zvyšujú ďalej svoju ponuku. V licitácií pokračuje vždy nasledujúci hráč. Konečný záväzok tvorí ponuka, po ktorej traja hráči pasovali. Potom nasleduje hra. Zodpovednosť pri dražbe je mimoriadne veľká. Ak hráč draží príliš vysoko a strana s najväčším záväzkom svoju hru stratí, sú postihnutí obaja partneri. Ak zostala ponuka pod skutočnou možnosťou kariet, pripravujeme sa o cenné body. Nehodnotia sa totiž triky skutočné dosiahnuté, ale vydražené. Na konečný bodový zisk hry má vplyv len splnenie dražby. Strana získa napr. 6 trikov, ale bolo vydražené 5 trikov, a tak sa bodovo oceňuje len týchto 5 trikov. Všetky ostatné sa hodnotia až v konečnom skóre celého stretnutia. Preto je obzvlášť dôležité vedieť právne ohodnotiť vlastnú silu kariet. Sila kariet v ruke závisí na dvoch faktoroch :
V licitácii a správnom ohodnotení listov je de facto celá podstata bridžovej hry. Iste nie je nijak jednoduché správne sa orientovať. Zvlášť začiatočník musí doslova študovať možné kombinácie a overovať si ich praktickou hrou. Pre lepšie pochopenie uvádzam tabuľku, podľa ktorej je možné dobre ohodnotiť silu kariet a predpokladaný počet dosiahnutých zdvihov. Anglická terminológia používa pre zdvih získaný figúrami termín "Honour-Trick", v skratke HT:
Pri hodnotení dlhej farby vychádzame z predpokladu, že z nej urobíme farbu tromfovú. Farbu, ktorá nie je zastúpená aspoň štyrmi kartami, môžeme sotva zvoliť ako tromfovú.
Nakoniec je potrebné zmieniť sa ešte o veľmi dôležitom momente licitácie. Hráč, ktorý ponúka svoj záväzok, zároveň informuje o sile svojich kariet a o najsilnejšej farbe nie len spoluhráča, ale aj protivníkov. Spoluhráč nadväzuje na túto licitáciu a snaží sa odpovedať, či s touto farbou súhlasí, alebo či má lepšiu farbu alebo zostavu. Podľa toho primerane zdvíha licitáciu a čaká, ako odpovedia protihráči. Populárne môžeme povedať, že pri licitácii oznamuje každé slovo hráča silu kariet a jeho možností spoluhráča. Je teda naprosto samozrejmé, že je nutné poznať systém hry, v ktorom všetci spoluhráči hovoria. U nás je najbežnejší systém limit a SAYC, v Amerike goren, stayman, roth - stone, v západnej Europe acol, baron, canapé, neapolitánsky tref, rímsky tref. Existuje ešte mnoho ďalších, domnievame sa však, že pre porozumenie princípu je predsa len najlepší systém bodového hodnotenia podľa Culbertsona, ako som ho už vysvetlil pri výpočte HT. Pre lepšie pochopenie načrtnem postup myslenia hráčov pri licitácii:
HraHráč, ktorý uzavrel konečný záväzok, sa stáva hlavným hráčom, čiže vydražiteľom. Prvú kartu vynáša predák, hráč sediaci po ľavici hlavného hráča. Po vynesení prvej karty vyložil partner vydražiteľa svoje karty zrovnané podľa farieb a hodnôt do štyroch radov otvorené na stôl a ďalej sa hry žiadnym spôsobom nezúčastni. Hovorí sa mu preto "tichý hráč" a karty, ktoré vyložil na stôl, nazývame krátko, "stôl". Bude dobre zmieniť sa tu ešte stručne o "výnose". Vynáša totiž hráč, ktorý licitáciu neuzavrel, hráč protistrany. Je to veľká výhoda, pretože dobrým výnosom je možné zvrátiť i celý výsledok hry, či už je v prospech tej či onej strany. Preto musí protistrana vedieť tieto výhody využiť. Podľa postupu licitácie musí hráč vedieť, ako sú farby rozložené a dokonca aj akú pravdepodobnú silu kariet má hlavný hráč alebo "stôl". Z kariet "stola" naďalej vynáša alebo pridáva do zdvihu jedine hlavný hráč. Po predákovom prvom výnose pridá teda hlavný hráč zo "stolu" druhú kartu, tretiu priloží zadák a štvrtú kartu hlavný hráč z ruky. Štyri karty takto hrané nazývame zdvih. Zdvih patrí tomu, kto prebil vo farbe alebo tromfom nesenú kartu. K ďalšiemu zdvihu vynáša vždy hráč, ktorý získal predchádzajúci zdvih. To znamená, že zdvih môže získať i "stôl", odkiaľ je nutné tiež vyniesť. Hlavný hráč so svojím partnerom, tichým hráčom, sú útočníci, predák a zadák sú obrancovia. Pre zaujímavosť uvádzam ešte túto poznámku. Na myšlienku "tajného hráča" údajne prišli pred 60 rokmi traja britský úradníci v Indii, pretože im k obľúbenému bridžu chýbal štvrtý hráč, nahradzovali ho otvoreným vyložením rozdaných kariet. Splnenie záväzku :Strana hlavného hráča splní záväzok, ak získa celkom aspoň toľko trikov, koľko činil záväzok pri dražbe. Ak získa menej trikov, záväzok nesplní. Každý trik chýbajúci do splnenia nazývame "pád". Ak strana hlavného hráča splní svoju úlohu ( a záväzok nebol kontrovaný ), počíta si :
Kontra tieto sadzby zdvojnásobuje, rekontra štvornásobuje. Tieto sadzby tvoria výsledok hry a zapisujú sa do tzv. bridžového kríža pod čiaru. Zapisuje sa však vždy len toľko trikov, na koľko znel záväzok. Triky naviac, tj. triky získané nad záväzok, sa zapisujú len do zostatku nad čiaru. V bridžovom kríži zapisujeme na ľavú stranu kolmice výsledky vlastnej strany. Na pravej strane sa evidujú výsledky súperov. Ak nesplní strana hlavného hráča svoj záväzok, nenapíše si nikto výsledok pod čiaru, len oba úspešnejší súperi si môžu do zostatku nad čiarou zaznamenať hodnotu pádov (podľa priloženej tabuľky) Hra - stretnutie :Strana musí dosiahnuť buď jednou, alebo niekoľkými partiami najmenej 100 bodov pod čiarou, aby získala jednu hru. V jednom rozdaní je však možné v každom prípade dosiahnuť len jednej hry, a to i vtedy, žeby sa splnený záväzok hodnotil viac než 200 bodmi. K ukončeniu jedného stretnutia (robberu) je potrebné, aby víťazná strana dosiahla dve (eventuálne tri) hry hodnotené vždy najmenej stovkou bodov pod čiarou. Prémie :Za vyhrané stretnutie dostane stana zvláštnu prémiu, ktorá sa zapisuje do zostatku pod čiarou. Nad čiaru si zapisujú prémiu za malý slem ( ak bolo vydražených a splnených 6 trikov) a za veľký slem (ak víťazná strana vydražila a splnila 7 trikov). Splnenie kontrovaného a rekontrovaného záväzku sa tiež zapisuje nad čiaru. To teda znamená, že body nad čiarou nehrajú rolu pri skórovaní v jednotlivých hrách. Avšak po každom stretnutí sa tieto body spočítajú, a ak hrajú bridžisti o peniaze (čo je skôr výnimka ako pravidlo), bodové rozdiely sa príslušne preplatia.
Tabuľka sadzieb :
Praktický príklad hry :Na konkrétnom priebehu licitácie hry si najlepšie ujasníme myšlienkový postup jednotlivých hráčov. Rozdával západ, hráči sedia pri stole podľa bežného označenia.
Licitácia: Hra:
Juh nadväzuje na hru a vynáša: Hlavný hráč - sever - splnil ponuku svojej strany a získal 9 zdvihov. Tá dostane pod čiaru za "tri piky" 3 x 30 = 90 bodov. |